CEL SZKOLENIA:
Celem szkolenia jest aktualizacja wiedzy w zakresie właściwego funkcjonowania zakładu pracy, przedsiębiorstwa, organizacji w ujęciu psychologicznym (m.in. w zakresie komunikacji, rozwiązywania konfliktów – problemów, budowania empatii zespołowej i wzajemnych planów działania). Ponadto zostaną omówione zagadnienia prawne w kontekście budzących kontrowersje wy-powiadania i rozwiązywania umów o pracę w świetle praktyki i najnowszego orzecznictwa Sądu Najwyższego.
METODY SZKOLENIA:
- Mini – wykład.
- Case study z omówieniem, dyskusja grupowa.
- Symulacje rozmów w parach (z wykorzystaniem scenariuszy).
- Feedback od trenera i grupy.
- Role-playing z omówieniem.
- Dyskusja na temat typowych sytuacji i trudności, z którymi mogą się mierzyć liderzy.
- Ćwiczenie: tworzenie indywidualnych checklist dla HR i menedżerów.
- Sesja Q&A z trenerem.
NASI WYKŁADOWCY:
Psycholog, doświadczenie zawodowe zdobywała w międzynarodowych korporacjach w obszarze Zarządzania Zasobami Ludzkimi. Jako trener i konsultant wspiera organizacje w zakresie rozwoju kompetencji społecznych, osobistych i menedżerskich. Prowadzi projekty doradcze w zakresie projektowania i wdrażania systemów ocen okresowych oraz audytu kompetencyjnego metodą AC/DC. Specjalizuje się także w diagnozie strategicznej obszaru HR i tworzeniu strategii rozwoju Zasobów Ludzkich w organizacji.
Prawnik, posiadający uprawnienia Państwowego Inspektora Pracy. Wieloletni praktyk w zakresie stosowania prawa pracy, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki zbiorowego prawa pracy. Doradca w wielu podmiotach gospodarczych w różnych gałęziach gospodarki, specjalista stosujący prawo pracy, na co dzień w swojej pracy zawodowej. Uznany autorytet w zakresie prawa pracy posiadający predyspozycje trenerskie do profesjonalnego przekazywania posiadanej wiedzy.
ZAKRES TEMATYCZNY SZKOLENIA:
BLOK I PSYCHOLOGIA
1. Wprowadzenie do zarządzania zmianą:
- psychologiczne aspekty zmian – jak pracownicy przechodzą przez kolejne fazy reakcji na zmianę,
- kluczowe czynniki sukcesu w zarządzaniu zmianą,
- narzędzia i techniki wspierające komunikację podczas zmian,
- tworzenie przekazu informacyjnego – co, kiedy i jak komunikować.
2. Trening efektywnego rozwiązywania problemów:
- autodiagnoza poziomu kreatywności,
- bariery i warunki twórczego rozwiązywania problemów w organizacji,
- techniki analizy problemów,
- indywidualne i grupowe metody skutecznego rozwiązywania problemów,
- techniki stymulowania innowacyjności.
3. Trudne rozmowy z pracownikami: jak je prowadzić?
- przygotowanie do trudnej rozmowy: co należy wiedzieć i jak się przygotować?
- model rozmowy informującej o redukcji stanowiska (np. model sbi – situation, behavior, impact),
- techniki radzenia sobie z emocjami (pracownika i własnymi),
- odpowiadanie na trudne pytania i zarzuty,
- unikanie typowych błędów komunikacyjnych.
4. Wspieranie menedżerów w procesie redukcji:
- rola menedżera w procesie zmiany i redukcji,
- jak budować wiarygodność i zaufanie w trudnych czasach?
- narzędzia do wspierania zespołów w adaptacji do nowych warunków,
- radzenie sobie z wyzwaniami emocjonalnymi menedżerów – jak ich wspierać?
5. Podsumowanie i plan działania:
- kluczowe wnioski ze szkolenia,
- identyfikacja konkretnych działań do wdrożenia w organizacji,
- przestrzeń na pytania i omówienie indywidualnych przypadków.
BLOK II PRAWO
Wypowiadanie i rozwiązywanie umów o pracę w świetle praktyki i orzecznictwa Sądu Najwyższego.
- Konkretność przyczyny wypowiedzenia w rozumieniu art. 30 par. 4 kodeksu pracy.
- Prawdziwość i zasadność przyczyny wypowiedzenia w rozumieniu art. 45 par. 1 kodeksu pracy.
- Omówienie „złych” przyczyn wypowiedzenia / rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia typu: niewłaściwe wywiązywanie się z obowiązków albo zmiany w organizacji pracy z przyczyn pracodawcy albo niestosowanie się do poleceń służbowych, albo utrata zaufania, które mogą nie uzasadniać wypowiedzenia / rozwiązania umowy.
- Nadużycie prawa podmiotowego po stronie pracodawcy – art. 8 kodeksu pracy
- Pracownicy szczególnie chronieni w tym „ucieczka na zwolnienie lekarskie”
- Omówienie na przykładach „dobrych” przyczyn wypowiedzenia / rozwiązania umowy o pracę typu: niewłaściwe wykonywanie obowiązków, naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych, odmowa wykonania polecenia służbowego, spóźnianie się pracownika do pracy, niska efektywność pracownika, przekroczenie granic dopuszczalnej krytyki, naruszanie zasad współżycia społecznego, nieobecność pracownika z powodu choroby, osiągnięcie wieku emerytalnego i nabycie prawa do emerytury, przeciwskazania lekarskie, działalność konkurencyjna, likwidacja stanowiska pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, redukcja etatu.
- Kryteria doboru do zwolnienia pracownika w przypadku zwolnień grupowych.
- Omówienie na przykładach przyczyn rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia typu: świadczenie pracy w stanie nietrzeźwości lub po użyciu środków odurzających, spożywanie alkoholu w miejscu pracy, porzucenie pracy, kradzież lub przywłaszczenie mienia praco-dawcy, naruszenie tajemnic handlowych, opuszczenie stanowiska pracy bez usprawiedliwienia, nie powiadomienie pracodawcy o przyczynie nieobecności, zakłócenie przez pracownika spokoju i porządku w miejscu pracy, wykorzystywanie zwolnienia lekarskiego niezgodnie z przeznaczeniem.
- Skutki naruszenia przepisów o wypowiadaniu / rozwiązywaniu umów o pracę.
- Odpowiedzialność cywilna pracodawcy.
SZCZEGÓŁY ORGANIZACYJNE SZKOLENIA:
Miejsce kształcenia: |
|
Termin szkolenia: |
14 – 16 maja 2025 r.
(od kolacji w dniu 14.05.25 r. do obiadu w dniu 16.05.25 r.) |
Cena usługi:
|
2350 zł netto / osoba + VAT 23%
(Cena obejmuje: zakwaterowanie, pełne wyżywienie, zajęcia szkoleniowe, materiały dydaktyczne,
organizacja czasu wolnego, wydanie imiennych certyfikatów).
Dodatkowa dopłata do pokoju jednoosobowego 350 zł netto + VAT 23%. |
DODATKOWE INFORMACJE:
Agata Goździewska
887 550 510
a.gozdziewska@matedukacja.pl
Renata Zielińska
795 000 363
r.zielinska@matedukacja.pl
Marta Patrik
605 336 009
m.patrik@matedukacja.pl
Serdecznie zapraszamy do skorzystania z naszej oferty